10 dagen in Zambia, Lusaka! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van copzambia1 - WaarBenJij.nu 10 dagen in Zambia, Lusaka! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van copzambia1 - WaarBenJij.nu

10 dagen in Zambia, Lusaka!

Door: Nanne, Nikki & Lynn

18 Juli 2014 | Zambia, Lusaka

Bwanji!

Inmiddels zijn wij al 10 dagen in Zambia, de tijd vliegt. Het afgelopen weekend was voor ons niet zo'n feest. Om de beurt zijn wij (Nanne, Nikki en Lynn) ziek geworden. Nanne en Lynn hebben zondagochtend nog een bezoekje aan de kerk kunnen doen, we gingen mee met ons buurmeisje. Bij de kerk was er een dienst en tussendoor werden er ontzettend mooie liedjes gezongen (Lion-King-achtig). Aan het einde van de dienst werd er gevraagd of alle nieuwe mensen wilden opstaan. We vielen al op, maar nu keek iedereen ons helemaal ongegeneerd aan. Na de dienst wilde de priester graag een praatje met ons maken. Ook in de bus, in het internetcafe, de supermarkt of op het schoolterrein worden we vaak aangesproken als 'mazungu's' (blanken). Maandag konden we allemaal weer, zo goed als, op onze beentjes staan en is de volle werkweek op Munali High School begonnen. Maandag, dinsdag en woensdag hebben we zowel in de ochtend als in de middag STEM-lessen gegeven. Dit zijn lessen om studenten te motiveren voor Science, Technology, Engineering en Mathematics. Dit verliep veel beter dan wij zelf hadden verwacht, de studenten waren super enthousiast. Het certificaat aan het einde van de drie dagen werd met veel trots ontvangen, erg leuk om te zien! Er wilden dan ook veel studenten met ons op de foto met hun certificaat erbij. Hier waren we weer een uurtje mee zoet. Dinsdagavond hebben wij voor ons gezin pasta gekookt, het viel erg goed in de smaak. Ons 'Zambiaans broertje' had er zoveel van gegeten dat hij ervan moest overgeven. De rest van de dagen eten wij vooral Nshima (meel met water, smakeloze toelie), groente, saus en vis of kip. Donderdagochtend zijn we naar een arme buurt geweest om daar een bibliotheek te bezoeken. Deze bieb was geopend voor alle kinderen uit de buurt. De bieb zag er super uit. De meeste kinderen die er rondliepen zagen er erg arm uit. Het heeft veel indruk op ons gemaakt. Volgende week gaan we er nog twee dagen naartoe en hopen we voor hun ook wat te kunnen betekenen. Voor dit weekend zijn er al wat biertjes ingeslagen en gaan we zaterdag op stap met heel de bubs. Hiermee hopen we op een meer denderend weekend. We houden jullie op de hoogte!

Tizaonana,

Nikki, Lynn en Nanne

• 18 Juli 2014 - 16:16

Anouk:

Heee meiden,

Klinkt heel indrukwekkend wat jullie daar allemaal zien en meemaken!
    Fijn dat het lesgeven goed gaat en dat de leerlingen enthousiast zijn.
    Zo te horen vermaken jullie je goed met en doen jullie veel nieuwe indrukken op.
    Geniet van deze bijzondere tijd en have fun dit weekend :)

Liefs xxx Anouk

• 18 Juli 2014 - 16:17

Lisa:

Hoihoi,

Muli bwanji? (zeggen ze dat daar ook?)
    Leuk om jullie verhaal te lezen! Hopelijk hebben jullie het ziek zijn nu voor de komende weken gehad.
    Ik moest wel lachen dat jullie 'Zambiaans broertje' ervan moest overgeven.
    Veel plezier met stappen morgen! Geniet ervan

Tionana,
    Lisa

• 18 Juli 2014 - 16:27

Mandy:

hoi dames, weer super om te lezen. Wat een groot verschil met hier....maar dat zien alleen jullie.
    Nog veel plezier, ja vooral zaterdag in de disco.

Lieve groetjes aan alle.
    Mandy

• 18 Juli 2014 - 21:27

Theo:

Hallo Nikki, Lynn en Nanne,

Leuk van jullie te horen! En wat gaat de tijd snel!

Fijn weekend!

Groetjes, Theo

• 19 Juli 2014 - 15:37

Peettante Nanne:

Ben blij dat ik deze site heb doorgekregen. Wist niet dat je (jullie) al weg waren. Lees dat jullie al veel mee maken en het erg naar de zin hebben. Geniet er maar van en een dikke kus van mij
    Peettante

• 20 Juli 2014 - 15:10

Arlen En Jeannette:

Hoi Lynn en de rest,
    Erg leuk om jullie belevenissen te lezen. Het aanstaren, aanraken en het enthousiasme van de mensen herkennen we goed van onze eigen reizen door Afrika. Tip: laat je haren eens bij echte Afrikaanse 'hairdresser' vlechten! Heeft Jeannette ook een keer gedaan (hoewel, dat was meer een spontane actie, dan een echte hairdresser).
    En dat de leerlingen zo enthousiast zijn komt natuurlijk omdat jullie jullie enthousiasme zo goed weten over te brengen!

Veel plezier nog in Zambia
    Groetjes,
    Arlen en Jeannette

• 21 Juli 2014 - 14:26

Esther:

Klinkt goed meiden! Behalve het ziek zijn dan! Heel veel plezier de komende dagen en weken en ik kan nu uit ervaring spreken hoe bijzonder alles is :D

Dikke kus uit Ghana